Lussebak

Idag har jag bakat lussebullar. Alva somnade ute i vagnen klockan 10 och har sovit ända fram till nu, klockan 12. Då passade det ju ypperligt att baka lite lussebullar. Tänkte att jag skulle baka på så långt jag hann innan hon vaknade, Men hon var visst så trött så hon sov sig igenom hela bullbaket.
Ska baka pepparkakor med barnen på fredag tänkte jag så då hinner hon nog vara med på ett hörn där istället.

Som vanligt har jag svårt att få degen att jäsa i början. Antingen är smör och mjölkblandningen för varm eller så är den för kall. Har inte fått in snitsen på det där ännu. Men bullarna smakade bra iallafall. Det verkar så på Alva nu när hon sitter och smaskar i sig en av dom..."mm mmmm mmm mm " låter hon mellan tuggorna ;o)


Ca 60 lussekatter blev det tillslut


Mums vad gott!

Snart är det dags att hämta Hugo på dagis. Jag hade lite svårt att få in honom i bilen imorse när han upptäckte att det var klibbsnö ute. Han hade sååååå många saker han behövde göra innan han kunde sätta sig i bilen. Det var snöbollstillverkning och slottsbygge och namnskriverier i snön. Tillslut sa jag att vi kunde bygga en snögubbe tillsammans när han kom hem från dagis, men för att kunna göra det var han ju tvungen att hoppa in i bilen för att ens komma till dagis över huvud taget.
Nu när jag sitter och tittar ut genom köksfönstret och tittar på termometern inser jag tyvärr att jag måste göra honom besviken när han kommer hem. Gräset börjar skina igenom det blygsamma snötäcket som ligger kvar och termometern visar på +5,6
Jag får försöka locka in honom med lussebullar istället.

Nu ska jag och Alva fortsätta städa (som jag hållit på med mellan jäsningarna och ugnsbakningen) så att vi kan få upp lite pynt och gardiner innan mörkret faller. Sen ska jag iväg och jobba i bildtelefonen...suck! Inte speciellt uppplagd för det när jag vet att det finns så mycket som behöver göras här hemma.

Kram


Hej igen!

Nu är vi hemma igen efter en snabb visit på dagis. Hugo var ute och lekte när vi kom. Han hade inte velat gå in när dom andra gav upp för att gå in i värmen. Hugo var dyngsur över hela kroppen. Han och Nicole stog med varsin piasavakvast som dom doppade i en vattenpöl och målade ena husväggen med. Det var tydligen en svart färg fick jag veta. Mycket fint blev det!

Hugo nämde som tur var inget om snögubbebygget när vi kom hem. Han var nog ganska nöjd efter en hel del utelek på dagis idag. Vi gick in och jag gjorde iordning mellis som vanligt. Idag blev det självklart lussekatter och pepparkakor på menyn. Hugo tittade skeptiskt på mig när jag lade upp varsin lussekatt till honom och mig. "Tycker inte om" sa han ochstyrde bort bullen på bänken. Precis som min mamma sa till mig och som säkert hennes mamma sade till henne och som jag tror att alla mammor och föräldrar brukar säga till barn som säger sig inte tycka om något, hörde jag mig själv säga; "Det vet du ju inte förrän du har provat. Smaka måste du göra iallafall". Hahaha!!

Nu sitter vi uppe i Tv-rummet och tittar på Bolibompa-TV och vet ni vad!? Hugo tittade nyss på mig och sade; "Mmm, mamma! Goda bullar du bakat"! Yes, så ska det låta ;o)

Alva och jag hann inte städa så mycket mer, det får vi nog fortsätta med imorgon. Nu ska jag göra mig iordning för jobbet och sedan göra lite mat tills dess att Marcus kommer hem. Som vanligt hinner vi nog bara säga hej och ge varandra en hastig puss i hallen för att sedan säga hej då. Vi får umgås mer ikväll när barnen sover och jag kommit hem från jobbet.

Hej då på er igen...

Kram

Kommentarer
Postat av: farmor

Du kan ju göra jättefina lussebullar, och du fick ju godkänt av barnen. Det är ju huvudsaken.

Kram

2008-11-26 @ 16:36:51
Postat av: Marcus

Nu blir du allt förvånad;-)(Lovisa tycker att jag kommenterar för lite här i förhållande till andra bloggar)



Mm, gott att komma hem och kunna smaka en lussebusse. (vissa har det bra:-)Har lovat Hugo en till sitt kvällsfika, sitt "mackalot".



Kram

2008-11-26 @ 18:15:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback