Lussefirande på Hugos dagis

Igår var det Luciafirande på Hugos dagis. Det är alltid lika mysigt och stämningsfullt. Barnen är ivriga och förväntansfulla och föräldrarna sitter på helspänn i väntan på barnen som man vet har övat och tragglat sångtexter i flera veckor.
Hugo ville först inte vara med i Luciatåget utan ville hellre sitta med oss ute i matsalen men Marcus följde med honom in till fröknarna och alla kompisarna en stund för att peppa honom och det gick vägen för tillslut kom Marcus tillbaka utan Hugo i släptåg.


Tomteflickan Alva sitter och väntar på storebror som var pepparkaka dagen till ära.


Tralalalaaaaaa ;o)


"Hattarna på sneeeeeed"!



Efteråt vankades det fika inne på Hugos avdelning. Alla föräldrar fick ta med egen fikakorg. Vi smaskade på mandelkubb, Hugos dagisgjorda pepparkakor, bokstavskex, julmust och kaffe. Smarrigt!

På kvällen lämnade jag fortet för ett mycket trevligt 30-årsfirande ute i Täby. Marcus blev med andra ord lämnad ensam att ta hand om Alvas fortsatta skrikinsomning. Men tydligen hade det gått ganska så bra. 45 minuter hade det tagit men det hade inte varit skrik och gråt hela tiden.

Idag lördag fick vi besök av ett par här ute i Mosås. Jag och Jessica fick kontakt med varandra via Familjeliv för ett bra tag sedan. Det började med att vi mailade till varandra sedan stötte vi på varandra på dagis när det visade sig att vi hade barnen på samma ställe, dock inte samma avdelning. Dom har två pojkar som är lite äldre än Hugo men dom lekte på bra ändå idag. Vi fikade ihop och satt och pratade ett bra tag vilket var väldigt trevligt och mysigt! Så tack än en gång för en trevlig förmiddag (för jag vet att du läser det här Jesica ;o) )

På eftermiddagen var det tänkt att hela familjen skulle åka till Gården på Jul-musikcafé. Marcus skulle spela/sjunga och jag skulle teckna julevangeliet. Men på eftermiddagen blev Alva lite kinkig och hängig och det visade sig att hon hade feber. Inte speciellt hög feber men ändå så pass att hon inte var sig riktigt lik. Hugo började vid matbordet klaga på att han hade ont i magen och jag började genast bli orolig och få känningar i magtrakten jag också. Ni som känner mig väl vet att magsjuka är det VÄRSTA jag vet. Jag hyperventilerar och svettas och blir som en treåring igen. Usch!! Men han piggnade till och käkade sitt kvällsfika som vanligt sen, så det var nog bara något tillfälligt.

Vi valde som sagt ingen bra vecka att börja med 5-minutersmetoden för vi har varit borta varannan kväll vilket betyder att vi har varit tvugna att ta skrikstunderna alldeles själva. Men jag tror jag kan tala för oss båda när jag säger att det har gått ganska bra ändå. Ikväll försördes allt av att hon bajsade i blöjan vilket väckte henne efter att ha somnat nästan på studs. Efter att jag hade bytt blöja och lagt tillbaka henne hade hon svårt att komma till ro igen så då blev det ca 1 timmes gnäll och gråt. Men till sist somnade hon. Hugo somnade som vanligt till boken ikväll igen. Jag tror att det är tusende gången jag läser om "De tre små grisarna", det känns så iallafall.


Alva lullar runt...


...men tillslut ger hon upp. Är man inte pigg kan man lägga sig ner och leka varsom helst.


"Ja ä en pijat och det häj är min båt"

Nu har Marcus kommit hem igen. Vi hade pratat om att klä julgranen i fredags men då åkte jag ju på 30 årsfest. Idag hann vi aldrigpå eftermiddagen innan Marcus skulle iväg. Ikväll hade varit optimalt att iallafall plocka upp granen och sätta ihop den så att det bara är att klä den imorgon. Men ingen av oss är på direkt humör för något sådant. Så nu blir det lite mysfika i soffan innan sängen kallar. Granen får vi ge oss på imorgon istället. Förhoppningsvis med lite mer julstämning i kroppen.

Ha en skön lördagkväll!

Kram


Kommentarer
Postat av: Jessica

Du har så rätt, jag läser! =) Tack så mycket för en väldigt trevlig förmiddag. Det får vi göra om snart igen.

Kram på er

2008-12-15 @ 07:41:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback